Tagasivaade Valgamaa Õpetajate rahatarkuse mentorklubi V hooajale

27.03.2025

 

Rahatarkus on igapäevaelu lahutamatu osa, mis on vajalik nii täiskasvanutele kui ka lastele juba varasest east alates. Siin on õpetajatel oluline roll. Õpetajate rahatarkuse mentorklubi aitab haridustöötajatel paremini mõista rahaasjade planeerimist ning annab neile tööriistu iseenda rahaasjade paremaks korraldamiseks. Saadud teadmisi antakse edasi oma õpilastele.


Õpetajate rahatarkuse mentorklubi toimus juba viiendat korda, grupid avatakse maakondades, kus on rohkem huvilisi. Valgamaal lõpetas sel aastal mentorklubi 15 õpetajat. Läbi aastate on enim osalejaid olnud Valga Põhikoolist, Tõrva Gümnaasiumist ja Valga Kutseõppekeskusest. Sel aastal avati esimest korda ka õpetajate rahatarkuse klubi edasijõudnutele, kus osales kuus õpetajat/noortega töötavat spetsialisti Valgamaalt, kes on mentorklubi juba läbinud ja õpetavad lastele rahatarkust.

Klubikohtumiste eesmärk on toetada õpetajaid nii isiklikus finantsplaneerimises kui ka rahatarkuse integreerimisel koolitundidesse. Üks mentorklubi osalejatest, Otepää Lasteaia õpetaja Maarja Raud ütleb, et soovis teada kuidas rahateemasid lasteaias käsitleda, kuid tegelikult sai ta palju teadmisi ka enda finantsasjade paremaks korraldamiseks. Ta tõdeb, et klubikohtumised panid teda rahaga teadlikumalt ümber käima: „Varem mõtlesin, et kui raha on, siis on, ja kui pole, siis pole. Nüüd oskan teadlikumalt oma raha kasutada. Näiteks kaalun enne ostu, kas mul on seda tõesti vaja või on see lihtsalt soov.“ Laste rahatarkuse õpetamiseks on ta loonud lauamängu, mida kavatseb kasutada koolieelikute teadmiste arendamisel. „Lapsed on rahateemast väga huvitatud ja neil on põnevaid küsimusi, näiteks kuidas raha tehakse või kus poemüüjad öösiti raha hoiavad,“ lisab ta.

Kuidas erinevad mentorklubi ja rahatarkuse klubi grupid?

Mentorklubis keskendutakse rahatarkuse põhitõdedele, aidates õpetajatel mõista rahaasjade korraldamist ja säästmise põhimõtteid. Rahatarkuse klubi edasijõudnutele on suunatud neile, kes on rahatarkuse algkursuse läbinud ja on juba rahatarkusega seotud aine õpetajad ning soovivad teemaga süvitsi tegeleda. Edasijõudnute grupi vastu oli huvi nii suur, et kõiki ei saadud kahjuks vastu võtta. Kõik kuus kohtumist toimusid veebi vahendusel. Grupis osalenud kaks Valga Põhikooli õpetajat koostasid programmi raames algklassidele mõeldud rahatarkuse huviringi kava. Need ja paljud teised rahatarkuse klubis valminud õppematerjalid lisatakse rahandusministeeriumi veebilehele fin.ee/rahatark-eesti.

Rahatarkus vajab suuremat tähelepanu

Mentorklubides osalenud õpetajate sõnul võiks rahateemat laste ja noortega rohkem arutada ja õpetada. Otepää Avatud Noortekeskuse noorsootöötaja ja edasijõudnute mentorklubis osalenud Katrin Lang leiab, et kuigi Valgamaal tegutsevad rahatarkuse huviringid ja õppeained mitmes koolis, on selle kättesaadavus erinev ja  teema võiks jõuda veelgi rohkemate õpilasteni. Õpetamisel on oluline leida loovaid ja kaasavaid viise, kuidas teema noortele huvitavamaks ja elulähedasemaks muuta, näiteks läbi erinevate tegevuste ja mängude. „Kasulik on noortele näidata, kuidas rahatarkus mõjutab otseselt nende unistuste ja eesmärkide saavutamist tulevikus“, lisab ta.

Valga Põhikooli klassiõpetaja Urlika Koopi sõnul on noorte huvi rahaasjade vastu suur, kuid tõdeb samuti, et oluline on leida õiged õpetamismeetodid. Praktilised näited, mängulised tegevused ja elulised lood aitavad rahatarkust põnevaks muuta.

Maarja Raud tõdeb, et ka lasteaedades ei käsitleta rahateemat piisavalt: „Küllap tuleneb see õpetajate oskamatusest või teadmatusest, et ka väikestele on võimalik neid teemasid juba varakult tutvustada ja mida varem alustada, seda tõhusam.“ Ta kavatseb saadud teadmisi oma lasteaias jagada ja julgustab ka teisi õpetajaid mentorklubiga liituma.

Rahandusministeeriumi  rahatarkuse koordinaator Marge Aasalaid toob mentorklubide tulevikuplaanidena välja, et vastavalt osalejate tagasisidele keskendutakse edaspidi rohkem metoodilistele seminaridele, et pakkuda õpetajatele veelgi enam praktilisi tööriistu. Õpetajate huvi selle vastu on suur. Näiteks registreerus veebiseminarile „Kuidas õpetada rahatarkust erivajadustega õpilastele?“ üle 100 õpetaja.

26. märtsil kogunesid mõlema klubi lõpetajad Tallinnas pidulikule lõpugalale. Uus mentorklubi registreerimine uueks õppeaastaks kuulutatakse välja aprillis.

Viiendal hooajal osalesid Valgamaa õpetajate rahatarkuse mentorklubis õpetajad ja noortega töötavad spetsialistid Valga Lasteaed Kasekesest, Valgamaa Kutseõppekeskusest, Hargla Koolist, Taheva Avatud Noortekeskusest, Sooru raamatukogust, Otepää Lasteaiast, Tsirguliina Koolist, Tsirguliina raamatukogust, Puka Noortekeskusest, Valga Põhikoolist, Valgamaa Arenguagentuurist ja kaugemad osalejad Kilingi-Nõmme Lasteaiast Krõll, Abja Gümnaasiumist ja Rõuge Põhikooli Mõniste õppekohast.

Edasijõudnute grupis osalesid õpetajad ja noorsootöötajad Valga Põhikoolist, Valgamaa Kutseõppekeskusest, Otepää Avatud Noortekeskusest ja Tõrva Gümnaasiumist.

Rahandusministeeriumi pressiteate “Õpetajate rahatarkuse mentorklubi” V hooajast leiab SIIT

Autor: Liina Luht, Alfa-Omega Communications

Foto: SA Valgamaa Arenguagentuur

Õpetajate osalemist mentorklubis ja rahatarkuse klubis toetas koostööprojekt “Lõuna-Eesti ettevõtlikud noored”, mida rahastatakse Euroopa Regionaalarengu Fondi meetmest “Atraktiivne piirkondlik ettevõtlus- ja elukeskkond”.