Lõuna-Eesti õpetajad tegid rahatarkuses pika sammu edasi: mentorklubi andis nii teadmisi kui ka kogukonnatunde

“Olen ääretult tänulik selle 6 kuud kestnud kogemuse eest,” ütles Merlin Kirbits, meedia- ja informaatikaõpetaja Põlva Jakobi Koolist, kui kirjeldab oma teekonda Õpetajate rahatarkuse mentorklubis. “Väärtus ei seisnenud ainult uutes teadmistes, vaid ka kogemuste vahetamises teiste õpetajatega, kes oma sütitavaid ja meeleolukaid lugusid ning põnevaid õppematerjale jagasid”.
Just sellised lood panevad mõistma, kui suur mõju võib olla hästi läbimõeldud ja kogemustel põhineval täiendõppel – eriti kui see ühendab õpetajaid, kelle igapäevatöö mõjutab sadu noori inimesi.
Õpetajate rahatarkuse viienda hooaja mentorklubi tõi kokku õpetajaid ja noorsootöötajaid üle kogu Eesti, sealhulgas oli rohkelt osalejaid Lõuna-Eestist. Kokku lõpetas sel korral mentorklubi 181 õpetajat ja haridusvaldkonna töötajat. Nii Tallinnas kui ka Tartus lõpetas kaks gruppi, klubid tegutsesid ka Pärnus, Valgas, Põlvas, Lääne-Virumaal ja Rapla-Järvamaal. Õpetajate rahatarkuse mentorklubide eesmärk on koolitada õpetajaid, et nad saaksid juurde väärtuslikke teadmisi ja tunneksid end õpilastele rahatarkuse õpetamisel enesekindlamalt.
Rahatarkuse teekond algab isiklikust kogemusest
Lõuna-Eestist (Tartu-, Jõgeva-, Põlva-, Valga- Viljandi- ja Võrumaa) oli osalejaid kõigist piirkondadest, seda nii koolidest kui ka noortekeskustest. Nad kohtusid regulaarselt, et jagada kogemusi ja arutada, kuidas rahatarkust kõige paremini noorteni viia.
Lõuna-Eesti õpetajate seas leidus rahatarkuse teemal väga erineva taustaga inimesi. See mitmekesisus andis klubile erilise väärtuse. “Mulle meeldis, et koolitusel osalesid väga erinevate teadmiste ja kogemustega inimesed. Näiteks leidus neid, kes alles tutvusid eelarve koostamise põhimõtetega ja polnud kunagi investeerinud ühtegi eurot, ning samas ka neid, kes omasid arvestatavat investeerimiskogemust. Väga huvitav oli kuulda, kuidas keegi oma rahaasju korraldab, millest lähtutakse ja mida peetakse oluliseks. Lisaks üldistele soovitustele, kuidas anda rahatarkuse teemasid edasi noortele, sain ma mitmeid praktilisi tööriistu ka enda rahaasjade korrastamiseks,” märkis Kirbits, kelle jaoks oli rahatarkuse mentorklubis osalemine kahtlemata inspireeriv kogemus.
Mentorklubi põhifookuses olid praktilised oskused ja tööriistad – alates isiklikust eelarvestamisest kuni rahatarkuse õpetamise metoodikani. Osalejad mitte ainult ei õppinud, vaid ka jagasid oma teadmisi. Külalisesinejateks olid tuntud investorid, õpetajad ja ka õpilased, kes andsid oma vaatenurga sellele, kuidas rahatarkus saab alguse juba koolipingist.
Lõuna-Eesti õpetajate panus õppematerjale luues
Esmakordselt toimus sel aastal ka õpetajate rahatarkuse klubi edasijõudnutele. Selle klubi formaat oli sarnane, kuid enamik osalejaid olid varem juba mentorklubi lõpetanud ja õpetasid koolides rahatarkust. Paljud Lõuna- Eesti õpetajad lõid ka kaasa selles edasijõudnute grupis. Nad lõid rahatarkuse teemal huviringi kava 1.–4. klassile, mis läheb peagi üles lehele www.fin.ee/rahatarkus. Tegemist on väga praktilise ja oodatud materjaliga, mis aitab teistel õpetajatel lihtsamalt alustada.
„Edasijõudnute grupp täitis kodutööna väga olulise lünga – nad koostasid rahatarkusega seotud aine- või kursuse või huviringi kavasid erinevatele vanuseastmetele. Kokku valmis rohkem töid kui lootsime. Sealt leiab näidiskavasid nii ettevõtluse, ettevõtlikkuse, majanduse kui lihtsalt rahatarkuse aine või kursusega alustamiseks,“ rääkis Rahandusministeeriumi Rahatarkuse koordinaator Marge Aasalaid.
Klubist inspireerituna – muutused koolides ja klassiruumis
Mentorklubis osalemine ei jäänud üksnes isiklikuks arenguks. Paljud õpetajad viisid rahatarkuse teemad oma kooliellu – loodi uusi huviringe, uuendati olemasolevaid kursuseid ja plaanitakse rahatarkuse lõimimist erinevatesse õppeainetesse.
Näiteks Valgamaal on mitmed koolid juba integreerinud rahatarkust ja ettevõtlusõpet erinevatele kooliastmetele: Tõrva Gümnaasium, Valga Gümnaasium, Otepää Gümnaasium, Valga Jaanikese Kool ja Lüllemäe Põhikool teiste seas. Lisaks toimuvad Valga Põhikoolis erinevatele vanuseastmetele rahatarkusega seotud huviringid.
Vaade tulevikku
Rahatarkuse klubide arendus jätkub. Aasalaiu sõnul näitab edasijõudnute grupist saadud kogemus, et õpetajad ootavad rohkem metoodilisi ja praktilisi seminare. Juba on toimunud veebiseminar rahatarkuse õpetamisest erivajadustega õpilastele ja plaanis on erikoolitused näiteks gümnaasiumiõpetajatele.
Õpetajate rahatarkuse mentorklubi pole pelgalt koolitus – see on kogukond, arengukeskkond ja inspireeriv teejuht, mis aitab muuta Eesti õpetajad veelgi pädevamaks ja seeläbi meie noored rahaliselt teadlikumaks.
Lõuna-Eesti haridustöötajate osalemist rahatarkus mentorklubis toetas LEEN projekt, mida viiakse ellu EL meetme „Atraktiivne piirkondlik ettevõtlus- ja elukeskkond” vahenditest.
Lisainfo:
https://ettevotlikudnoored.ee/
Mariliis Maremäe
LEEN projektijuht
Tartumaa Omavalitsuste Liit
+372 5396 4479